Σελίδες

Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2012

Προτάσεις για την αξιολόγηση

Θεωρώ απαραίτητη προϋπόθεση για την αξιολόγηση την ύπαρξη σταθερού συλλόγου διδασκόντων σε μια σχολική μονάδα. Σήμερα, σε κάθε σχολείο της χώρας, το μισό διδακτικό προσωπικό αλλάζει κάθε χρόνο!
Υπό αυτό το πρίσμα οι παρακάτω προτάσεις άπτονται άμεσα της αξιολόγησης.

1. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να μπορεί να δουλεύει απερίσπαστος στην ίδια σχολική μονάδα για τουλάχιστον 3 χρόνια ώστε να μπορεί να αποδώσει και να αξιολογηθεί σωστά όχι μόνο από τους προϊσταμένους του αλλά από ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα. Πώς μπορεί να αξιολογηθεί ο εκπαιδευτικός που είτε με δική του επιλογή είτε αναγκαστικά, αλλάζει κάθε χρόνο σχολείο; Ιδιαίτερα μάλιστα όταν εκτελεί χρέη συμπλήρωσης ωραρίου, ενισχυτικής/κατ' οίκον διδασκαλίας κλπ. Υπάρχει πρόβλεψη για τέτοιες περιπτώσεις;


2. Νομίζω πρέπει να δοθεί η δυνατότητα σε διευθυντές να επιλέγουν (ή να μοριοδοτούν) το διδακτικό προσωπικό που επιθυμούν για το σχολείο τους. Με κάποιον τρόπο η διαδικασία των αποσπάσεων θα λάβει έτσι άλλο χαρακτήρα. Ίσως θα έπρεπε να δίνονται αποσπάσεις για δύο ή τρία χρόνια για τα οποία θα πρέπει να γίνονται και οι αντίστοιχες τοποθετήσεις σε συγκεκριμένο σχολείο. Επιπλέον όποιος/α παίρνει μετάθεση για μια περιοχή θα πρέπει υποχρεωτικά να παραμένει σ' αυτήν την περιοχή για τουλάχιστον μια δεκαετία (με δυνατότητα εξαίρεσης για έκτακτες περιπτώσεις). Έτσι το φαινόμενο της ετήσιας μετακίνησης (απόσπαση στην μετάθεση ή μετάθεση στη μετάθεση) θα εκλείψει.

3. Οι μεταβολές των εκπαιδευτικών πρέπει να γίνονται εγκαίρως. Πρέπει δε να περιοριστούν ΔΡΑΣΤΙΚΑ οι μετακινήσεις ΕΝΤΟΣ ΠΥΣΠΕ αφού συνήθως γίνονται ΧΩΡΙΣ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ. Κάθε είδους απόσπαση πρέπει να έχει και επαρκή αιτιολόγηση. Δεν νοείται εκπαιδευτικός να έχει οργανική στο τόπο κατοικίας του και να ζητάει απόσπαση σε σχολείο άλλης περιοχής ή άλλου χωριού (γειτονικού ή όχι). Το θέμα αυτό είναι ουσιώδες για την αξιολόγηση αφού η έντονη κινητικότητα δεν ευνοεί το παιδαγωγικό κλίμα της σχολικής μονάδας.

4. Αυτό που εύχομαι και πρέπει το υπουργείο να λάβει σοβαρά υπ' όψιν είναι σταθερή εργασία σε συγκεκριμένο σχολείο κοντά στην μόνιμη κατοικία για όλους τους εκπαιδευτικούς. Φαντασθείτε έναν εκπαιδευτικό που ζει μόνιμα μακριά από την οργανική του, με 2 παιδιά και τη σύζυγο να εργάζεται για 300 ευρώ, να αναγκαστεί να φύγει για τον τόπο οργανικής του (νησί) χωρίς να έχει τη δυνατότητα να πάρει μαζί του την οικογένεια και με μισθό κάτω από 800 ευρώ. Πώς θα λειτουργήσει ο "μπαμπούλας" της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική κοινότητα υπό τέτοιες προϋποθέσεις; Είναι προφανές ότι στην πράξη είναι πολύ εύκολο να αναιρεθεί η διαδικασία ή να πάρει το χαρακτήρα μιας τυπικής γραφειοκρατικής διαδικασίας. Χρειάζονται ριζικές αλλαγές, ουσιαστικές παρεμβάσεις και πρόνοια για τον χαμηλόμισθο εκπαιδευτικό.

5. Οι εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν μέσω ΑΣΕΠ τα τελευταία 10 χρόνια είτε το θέλουμε είτε όχι είναι αυτοί που ανεβάζουν την ποιότητα της εκπαίδευσης και εφαρμόζουν (λέμε τώρα) στην πράξη σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους. Όταν απ' τη μια δεν διορίζουμε, σταματάει το διδασκαλείο και οι νέοι εκπαιδευτικοί υπηρετούν σε μακρινά νησιά ή σε ορεινές απομακρυσμένες περιοχές (ως νέοι) με μισθό όπως προείπα κάτω των 800 ευρώ, πώς θα γίνει διάχυση της γνώσης και καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης και συναδελφικής αλληλεγγύης;

6. Είναι γνωστό τέλος ότι στον χώρο της εκπαίδευσης επικρατεί άτυπα ο στρατιωτικός "νόμος του παλιού" όπερ σημαίνει ότι οι νέοι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο σε κάθε σχολείο και τις πιο "δύσκολες" ή "ατίθασες" τάξεις. Αυτό πρέπει να σταματήσει με ΞΕΚΑΘΑΡΗ εγκύκλιο του Υπουργείου όπου θα ορίζεται κάθε παράμετρος που αφορά τη σχολική ζωή.
Για το μοίρασμα των τάξεων δε, ΠΡΕΠΕΙ να υποχρεωθεί ΚΑΘΕ εκπαιδευτικός να αναλαμβάνει ΟΛΕΣ τις ΤΑΞΕΙΣ μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα. Π.χ. σε μια δεκαετία πρέπει ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ να έχει αναλάβει μία φορά τουλάχιστον ΟΛΕΣ τις τάξεις του δημοτικού. Έτσι το φαινόμενο ενός δασκάλου που επί 10 χρόνια παίρνει ΠΑΝΤΑ τη ΣΤ' τάξη, ή εναλλάσσει Ε'-ΣΤ' τάξεις θα εκλείψει.

Δεν γίνεται να επικρατούν τέτοιες αποικιοκρατικές αντιλήψεις στα σχολεία και να θέλουμε να εφαρμόσουμε αξιολόγηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου